„Zdrowo jem więcej wiem”……. Kolejne działania w edycji zimowej

Jednym z zadań konkursowych projektu było  wymyślenie i przedstawienie indywidualnie lub grupowo  projektu o nazwie „Wodoludek” . Jak sama nazwa podpowiada, to postać, co o zdrowie swoje dba i wodę pije co dnia.  Dla najmłodszych uczniów  ,  przygotowałam pojedyncze elementy postaci Wodoludka.  Uczniowie z pomocą nauczyciela wycinali części składowe postaci . Następnie wspólnie tworzyli „Wodoludka” z wyciętych elementów, tworząc kompozycję na papierze.  Uczniowie starsi mięli możliwość zaprezentowania własnych oryginalnych pomysłów co potwierdziło ich kreatywność i innowacyjność . Wybierając odpowiednie środki artystycznego przekazu: pastele, kreda, farby w sztyfcie powstały twórcze postacie „Wodoludka”.  

Następne działanie to scenariusz lekcji  przeprowadzonej  zgodnie z proponowanym  przez organizatora schematem. Wprowadzono uczniów w tematykę picia wody i komu potrzebna jest woda. Przygotowano eksperymenty , które poprzedzone były pogadanką na temat roli wody w  życiu człowieka , w życiu roślin i zwierząt.  

 Pierwszy eksperyment. Na podstawie kwiatów białych później kolorowych pokazano uczniom jak rośliny piją   wodę. Wykorzystano kilka barwników w wodzie,  w celu uatrakcyjnienia eksperymentu. Wszystkie białe kwiaty , po kilku godzinach w kolorowych wodach przybrały odcień danego koloru wody. Cel eksperymentu – ukazanie dzieciom sposobu picia wody przez rośliny . Wody potrzebują również zwierzęta. Na podstawie plansz edukacyjnych przeprowadzono pogadankę na temat picia wody przez zwierzęta. Największy do niej dostęp mają oczywiście ryby i zwierzęta żyjące w zbiornikach wodnych. Dzieci, które mają akwarium, wiedzą, że rybkom podaje się specjalny pokarm, który wrzuca się do wody. Czasami na pustyni zwierzęta przemierzają wiele kilometrów w poszukiwaniu wody, duża część zwierząt nigdy nie oddala się zbytnio od miejsca, gdzie się ona znajduje. Najwięcej wody potrzebują słonie.  Następnie dzieci opowiadały  o swoich obserwacjach związanych z piciem wody przez różne zwierzęta np. obserwowane w ZOO. Na koniec eksperymentu przeprowadzono zabawę  ruchową.  Ochotnicy naśladowali  sposoby picia wody charakterystyczne dla różnych zwierząt, pozostałe dzieci próbowały odgadnąć  o jakie chodzi zwierzęta.

Kolejne zdanie to uświadomienie dzieciom roli wody dla ludzi. Przeprowadzono pogadankę na temat znaczenia  wody dla życia człowieka.  Bez wody możemy przeżyć zaledwie kilka dni. Woda jest bardzo ważna, ponieważ ciało człowieka w dużej części składa się z wody. Woda jest składnikiem krwi. Składniki pożywienia, które wpływają na wzrost i rozwój organizmu (w tym witaminy i sole mineralne), po odpowiednich przemianach, są rozpuszczane w wodzie i rozprowadzane w naszych ciałach.

Kolejny eksperyment dotyczył przydatności wody do spożycia. W plastikowych pojemnikach była przygotowana woda słodka , słona i kwaśna. We wszystkich pojemnikach woda była przezroczysta ale w każdym smak był inny .  Uczniowie sprawdzali smak wody. Pomimo przezroczystości , woda w każdym pojemniku smakowała inaczej. Wniosek – nie każda woda nadaje się do picia, ponieważ nie wiemy co w niej jest. Podsumowując eksperyment, nauczyciel wyjaśnia, że nie wiemy, czy napój, który przypomina wodę, to naprawdę woda. Należy pić wodę tylko wiadomego pochodzenia, najlepiej butelkowaną.

Najbardziej podobał się uczniom eksperyment z wodą i ze słomkami.  Uczniowie przez plastikowe rurki wdmuchiwali powietrze do wody i obserwowali jak powstają bąbelki w wodzie. Tak powstaje woda gazowana. Powietrze wydychane z płuc to gaz o nazwie dwutlenek węgla. Podczas produkcji wody gazowanej jest on wtłaczany do wody. Chociaż nie jest trujący, to nie służy zdrowiu.   Wniosek: Nie należy pić wody gazowanej. Do picia najlepsza jest woda mineralna lub źródlana. Nie należy pić także  słodkich napojów gazowanych – znajduje się w nich bardzo dużo cukru, dwutlenek węgla, kofeina oraz niebezpieczne dla zdrowia składniki. Wdmuchiwanie bąbelków powietrza do  wody było okazją do świetnej zabawy.  Niektórzy byli tak spragnieni że eksperyment nie powiódł się…….woda została wypita.  Ekeryment poprzedziły  prezentacje multimedialne z kanału Youtube: „ Piosenka o zdrowej wodzie”, „ Mamo, tato wolę wodę”, „ Świat bez wody”, „ Czysta woda zdrowia doda”.

 Kolejnym etapem zajęć było wypełnianie kart pracy zgodnie ze wskazanymi materiałami.  Na koniec zajęć każdy uczeń  dostał małą butelkę niegazowanej wody mineralnej.

Uczniowie wykonali także pracę grupową . Nauczyciel przygotował własnoręcznie zaprojektowane  szablony napojów. Każdy uczeń wybrał swój ulubiony napój i nakleił na  karton.

Zapraszamy do kolejnych działań w edycji wiosennej………

Nauczyciel świetlicy szkolnej

Renata Czorny