BohaterON w naszej szkole
Uczniowie klas: 4 L, 5 L, 6 L, 7 L, i 8 L z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w projekcie „BohaterON w Twojej Szkole 2023”. Celem, który chcieli osiągnąć było podniesienie poziomu wiedzy i świadomości na temat Powstania Warszawskiego. Wiadomości przekazywane były podczas zajęć z wychowawcą, podczas lekcji języka polskiego, historii oraz na zbiórkach harcerskich. Nasi uczniowie z uwagą i zainteresowaniem oglądali spoty kampanii „BohaterON”. Odbyli na ich temat rozmowę z panią psycholog, podczas której analizowali zachowana i nazywali emocje towarzyszące przedstawionych w nich bohaterów. Dowiedzieli się, co symbolizowała godzina „W” oraz gdzie i kiedy została ustalona. Uczniowie klasy czwartej, piątej i szóstej naszej placówki zrealizowali scenariusz pt. „Mały” roznosiciel nadziei. Z dużym zainteresowaniem wysłuchali słuchowiska, a następnie przedstawili wydarzenia na osi czasu. Przeprowadzono również pogadankę na temat roli dzieci w czasie Powstania Warszawskiego i funkcji, jaką wtedy pełnili a także niebezpieczeństw, jakie im zagrażały. Uczniowie chętnie słuchali również czytanego przez nauczyciela pięknego opowiadania Magdaleny Górskiej „Iskra nadziei”. Podjęli próbę jego interpretacji i starali się zrozumieć jakie były skutki Powstania Warszawskiego. Podawali przykłady czym zajmowali się powstańcy, a czym cywile. Natomiast uczniowie klasy siódmej i ósmej z pomocą nauczyciela zrealizowali scenariusz pt. Co za historia. Pracując w grupach, pod kierunkiem nauczyciela informatyki tworzyli infografiki na podstawie filmu „Powstanie Warszawskie” . „Uparte serce tego miasta – warszawiacy i ich miasto oczami reporterów” to kolejny zrealizowany scenariusz w
starszych klasach naszej szkoły. Uczniowie zapoznali się z opowiadaniem Renaty Piątkowskiej i wcielili się w rolę dziennikarzy śledzących wydarzenia z Powstania Warszawskiego. Ponadto podczas realizacji projektu dzieci i młodzież naszego ośrodka miała możliwość spaceru po wirtualnym Muzeum Powstania Warszawskiego i odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Powstańcy i ludność cywilna stolicy przedostawali się kanałami z dzielnicy do dzielnicy. Wysłuchali relacji o tym wydarzeniu z perspektywy żyjących wtedy dzieci (film „Powstanie Warszawskie oczami dzieci”) oraz obejrzeli fragmenty filmów: „Miasto'44”, „Czas honoru. Powstanie”. Zapoznali się z treścią książek dotyczących Powstania Warszawskiego (poezjami K. K. Baczyńskiego, „Pamiętnikiem z Powstania Warszawskiego” M. Białoszewskiego, „Galopem’44” M. Kowaleczko-Szumowskiej oraz książką „Kocham Polskę. Elementarz dla dzieci” J. i J. Szarkowskich). Na zbiórkach harcerskich śpiewali powstańcze piosenki. Przed dniem Wszystkich Świętych porządkowali mogiły żołnierzy Armii Krajowej znajdujące się na radomszczańskim cmentarzu oraz mogiłę partyzantów w pobliskim lesie. Druh drużynowy zorganizował grę terenową, podczas której harcerze odgrywali rolę powstańców i przenosili ważne meldunki.
Projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczniów naszej szkoły. Był dla nich lekcją współczesnego patriotyzmu, przykładem edukacji historycznej, która bazując na historiach Powstańców, wzmacnia poczucie tożsamości narodowej młodych Polaków, oraz pozwala budować ich wrażliwość społeczną. Pokazaliśmy, że jesteśmy dumni z Powstańców, a pamięć o nich jest ciągle żywa.