Kraina Kreatywności - Świat Dziecka Montessori
Odkryjmy
Montessori raz jeszcze ...
Pamiętamy o tym, że dziecko jest szczęśliwe i najlepiej uczy się, kiedy w odkrywaniu świata towarzyszy mu entuzjazm i nauczyciel-przewodnik.Celem realizowanej innowacji jest tworzenie dogodnych i optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną i współwystępującymi zaburzeniami rozwojowymi, poprzez adaptację w procesie dydaktyczno- wychowawczym elementów metody M. Montessori.
Jak uczy się dziecko?
„Nie sposób być wolnym, jeżeli się nie jest samodzielnym” dr Maria Montessori
- Specjalnie przygotowane otoczenie (materiał Montessori)
- Samodzielny wybór aktywności
- Radość odkrywania
- Samodoskonalenie się
Co zyskuje dziecko ucząc się metodą Montessori?
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” dr Maria Montessori
- poczucie własnej wartości, autonomię i poszanowanie indywidualności
- umiejętność podejmowania niezależnych decyzji, rozwiązywania problemów i konfliktów
- radość z uczenia się i wiarę we własne siły
- chęć do podejmowania nowych wyzwań
Co robimy, kiedy uczeń popełnia błąd?
„Błędy poprawiać można tylko doświadczeniem i ćwiczeniem, a nabywanie umiejętności wymaga długiego ćwiczenia” dr Maria Montessori
- nie stosujemy kar i nagród
- dajemy dziecku, tyle czasu, ile potrzebuje
- nie poprawiamy błędów lecz niestrudzenie prezentujemy materiał.
Jak pracujemy??
W klasie Montessori uczeń może wybrać miejsce pracy, nie musi to być tylko szkolna ławka. Dziecko może pracować z wieloma dostępnymi w klasie materiałami, samodzielnie je wybierając. Uczniowie przyswajają wiedzę przez wykonywanie doświadczeń oraz samodzielne odkrywanie faktów. Materiały Montessori zostały zaprojektowane w sposób, który pozwala dziecku samodzielnie odkryć idee w nich zawarte.
Jak jest rola nauczyciela w klasie Montessori?
Nauczyciel jest przewodnikiem w drodze do autonomii. Nie może, ani nie powinien podporządkowywać sobie swoich uczniów. Wręcz przeciwnie, celem nauczyciela jest, aby jego uczniowie coraz mniej go potrzebowali i nie byli od niego zależni tak jak na początku.
Uczniowie mają dla siebie na poziomie dostępnego nauczyciela wychowawcę, który przebywa z nimi przez większość ich czasu w szkole oferując swoje wsparcie wtedy, gdy go potrzebują.
Każdy pracuje z wybranym przez siebie zestawem dydaktycznym.