Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Eko ludek”

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Eko Ludek” jest zwróceniem uwagi na potrzebę budowania świadomości obowiązku dbania  o środowisko w jakim żyjemy. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.  Realizacja zaplanowana jest od  września 2020 do  czerwca 2021.  Świetlica szkolna w naszym Ośrodku została zgłoszona do projektu w październiku 2020r . Ilość uczniów biorących udział w projekcie  -  8 osób z różnych grup wiekowych. Koordynator projektu Renata Czorny. Nauczyciel współpracujący Pani Anita Czarzyńska Szymczak.

Główne cele projektu to :

  • przekazywanie uczniom podstawowych wiadomości przyrodniczych

  • poznanie znaczenia czystego powietrza , wody dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi

  • uświadomienie dzieciom problemu opakowań i świadomego ich wyboru

  • zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami i zadaniami ochrony roślin i zwierząt,

  • rozwijanie u dzieci zainteresowania źródłem pochodzenia żywności i umiejętności wyboru zdrowej żywności

  • przyzwyczajanie do oszczędzania bogactw ziemi, wyrabianie przekonania że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne

  • rozumienie znaczenia energii słonecznej i jej wpływu na rozwój roślin, energii elektrycznej w życiu człowieka, dostrzeganie sposobów jej oszczędzania w codziennym życiu,

  • przyzwyczajanie dzieci do ładu i porządku w swoim najbliższym środowisku

  • rozwijanie zainteresowań dzieci ruchem ekologicznym na świecie, rozumienie, że podobne działania na rzecz ochrony środowiska podejmują dzieci i dorośli na całym świecie

  • rozwijanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody

 

Uczestnicy(nauczyciele) projektu  wybierają  zadania z puli aktywności  przewidzianej na każdy miesiąc. Nazwa naszego zespołu „Zielone Ekoludki”. W tym miesiącu zaplanowaliśmy  cztery  zadania:

  1. Kącik ekologiczny

  2. Kodeks Eko Ludka

  3. Parki Narodowe

  4. Święto drzewa

 

KĄCIK   EKOLOGICZNY

Nasze „Zielone Eko Ludki” zapoznały się z darami lasu. Uczestnicy zebrali szyszki, żołędzie, liście i inne dary lasu. W tym elementy drzewa, które wzbogaciły znacząco naszą kolekcję. Wspólnymi siłami zaprojektowaliśmy kącik ekologiczny. Największą zabawę sprawiło dzieciom przyklejanie „ekologicznych” guzików do świetlicowego Eko Ludka.

 

KODEKS  EKO   LUDKA

A tak właściwie… to po co dziecku ekologia? Na to pytanie próbowaliśmy wspólnie znaleźć odpowiedź. Kontakt  z naturą dzieci mają od najmłodszych lat.

Spacery ,  obserwacja wszelkich żyjątek i odkrywanie przyrody.

Błoto, liście, patyki i kamienie to najlepsze „zabawki” .  Dzięki temu dzieci kochają doceniają  naturalność przyrody,   a w przyszłości będą chciały się o nią troszczyć. 

W świetlicy szkolnej uczniowie  obejrzeli zdjęcia, albumy z najpiękniejszych zakątków  przyrodniczych Polski.  Poznali „zabytki” przyrodnicze, unikalne , chronione rośliny oraz miejsca ich występowania.

Obejrzeliśmy filmy przyrodniczo – ekologiczne  z kanału Youtube:

Ø Jesień - dlaczego liście zmieniają kolor i spadają z drzew? Film edukacyjny dla dzieci.

Ø Edukacja Ekologiczna - Strażnicy Ziemi 2017

Uczniowie  uświadomili sobie  rolę drzew, wody , powietrza w życiu przyrody. Poznali  sposoby ochrony środowiska przyrodniczego przed zanieczyszczeniami. Zrozumieli konieczność ochrony środowiska naturalnego od najmłodszych lat.

 Poznali także przyczyny zmiany koloru liści jesienią, kolorystykę liści , rodzaje drzew oraz ich budowę.

 

c.d.n………………..

Kolejne Działania

Nasz zespół „Zielone Ekoludki” przystąpił do kolejnych działań. Dowiedzieliśmy się dlaczego powstały Parki Narodowe i jaką odgrywają  rolę   na rzecz ochrony środowiska. Poznaliśmy budowę lasu, jego rolę w życiu człowieka, oraz zwierzęta i rośliny które możemy spotkać w lesie.  Zaznajomiliśmy się z wybranymi zwierzętami, roślinami chronionymi. Dowiedzieliśmy się co to jest „pomnik przyrody”  i poznaliśmy kilka takich obiektów przyrodniczych.  Przypomnieliśmy sobie różnice między parkiem a lasem. Świetną okazją do zapoznania się z Parkami Narodowymi w Polsce  był film edukacyjny: „Polskie Parki Narodowe – po co istnieją”. Przypomnieliśmy formy ochrony przyrody oraz zasady zachowania się  w lesie i w  tych wyjątkowych miejscach jakimi są Parki Narodowe.  

W ramach tych wiadomości uczniowie zaprojektowali  pracę plastyczną: „Parki Narodowe w Polsce”. Wykonali  rysunki drzew, plakat: „Kolorowe drzewo”, oraz inne prace wykonane plastycznymi technikami mieszanymi. Prace wykonane w systemie stacjonarnym.

Renata Czorny

„Zielone Ekoludki”  tym razem skupiły się  na zdrowej żywności.  Uczniowie dowiedzieli się : „Co to jest zdrowa żywność” oraz poznali   rolę  produktów naturalnych dla zdrowia. Produkty naturalne to produkty ekologiczne, które znajdziemy w sklepach ze zdrową żywnością.  Prawidłowe odżywianie to klucz do zdrowego życia. Zatem „zdrowe produkty” to: owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz produkty mleczne, które wchodzą w skład piramidy żywienia. Nie zapominamy również o ruchu i aktywności fizycznej. Uczniowie wykonali pracę zbiorową pod tytułem „Zdrowie na talerzu – czyli wiem co jem” , planując przykładowy  jadłospis  dnia. Zapoznali się z szablonami : produktów mlecznych, zbożowych, tłuszczów, warzyw i owoców, produktów białkowych i dopasowali je do odpowiednich napisów. Dokonali podziału wyciętych modeli  na grupy: zdrowa żywność i niezdrowa żywność -  oznaczając te grupy odpowiednimi szablonami emotikonów.  Zaplanowali „zdrowe śniadanie”. Poznali również produkty szkodliwe dla zdrowia.  Na koniec uczniowie wzięli udział w  zabawie  „moje warzywa i owoce”. Przyporządkowali napisy warzyw i owoców do odpowiedniego szablonu warzywa i owocu. Każdy losował inny szablon i szukał odpowiedniego napisu z pomocą nauczyciela.  Podsumowaniem naszych zajęć było utrwalenie wiedzy w postaci  tematycznych filmów edukacyjnych:

 „Na Widelcu. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

 „Przygody Oli i Stasia . Zbilansowana dieta dziecka

 „Piosenka o niezdrowym jedzeniu

 

Renata Czorny