Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Eko ludek”

 

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny Eko Ludek” jest zwróceniem uwagi na potrzebę budowania świadomości obowiązku dbania  o środowisko w jakim żyjemy. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego.  Realizacja zaplanowana jest od  września 2020 do  czerwca 2021.  Świetlica szkolna w naszym Ośrodku została zgłoszona do projektu w październiku 2020r . Ilość uczniów biorących udział w projekcie  -  8 osób z różnych grup wiekowych. Koordynator projektu Renata Czorny. Nauczyciel współpracujący Pani Anita Czarzyńska Szymczak.

Główne cele projektu to :

  • przekazywanie uczniom podstawowych wiadomości przyrodniczych

  • poznanie znaczenia czystego powietrza , wody dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi

  • uświadomienie dzieciom problemu opakowań i świadomego ich wyboru

  • zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami i zadaniami ochrony roślin i zwierząt,

  • rozwijanie u dzieci zainteresowania źródłem pochodzenia żywności i umiejętności wyboru zdrowej żywności

  • przyzwyczajanie do oszczędzania bogactw ziemi, wyrabianie przekonania że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne

  • rozumienie znaczenia energii słonecznej i jej wpływu na rozwój roślin, energii elektrycznej w życiu człowieka, dostrzeganie sposobów jej oszczędzania w codziennym życiu,

  • przyzwyczajanie dzieci do ładu i porządku w swoim najbliższym środowisku

  • rozwijanie zainteresowań dzieci ruchem ekologicznym na świecie, rozumienie, że podobne działania na rzecz ochrony środowiska podejmują dzieci i dorośli na całym świecie

  • rozwijanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody

 

Uczestnicy(nauczyciele) projektu  wybierają  zadania z puli aktywności  przewidzianej na każdy miesiąc. Nazwa naszego zespołu „Zielone Ekoludki”. W tym miesiącu zaplanowaliśmy  cztery  zadania:

  1. Kącik ekologiczny

  2. Kodeks Eko Ludka

  3. Parki Narodowe

  4. Święto drzewa

 

KĄCIK   EKOLOGICZNY

Nasze „Zielone Eko Ludki” zapoznały się z darami lasu. Uczestnicy zebrali szyszki, żołędzie, liście i inne dary lasu. W tym elementy drzewa, które wzbogaciły znacząco naszą kolekcję. Wspólnymi siłami zaprojektowaliśmy kącik ekologiczny. Największą zabawę sprawiło dzieciom przyklejanie „ekologicznych” guzików do świetlicowego Eko Ludka.

 

KODEKS  EKO   LUDKA

A tak właściwie… to po co dziecku ekologia? Na to pytanie próbowaliśmy wspólnie znaleźć odpowiedź. Kontakt  z naturą dzieci mają od najmłodszych lat.

Spacery ,  obserwacja wszelkich żyjątek i odkrywanie przyrody.

Błoto, liście, patyki i kamienie to najlepsze „zabawki” .  Dzięki temu dzieci kochają doceniają  naturalność przyrody,   a w przyszłości będą chciały się o nią troszczyć. 

W świetlicy szkolnej uczniowie  obejrzeli zdjęcia, albumy z najpiękniejszych zakątków  przyrodniczych Polski.  Poznali „zabytki” przyrodnicze, unikalne , chronione rośliny oraz miejsca ich występowania.

Obejrzeliśmy filmy przyrodniczo – ekologiczne  z kanału Youtube:

Ø Jesień - dlaczego liście zmieniają kolor i spadają z drzew? Film edukacyjny dla dzieci.

Ø Edukacja Ekologiczna - Strażnicy Ziemi 2017

Uczniowie  uświadomili sobie  rolę drzew, wody , powietrza w życiu przyrody. Poznali  sposoby ochrony środowiska przyrodniczego przed zanieczyszczeniami. Zrozumieli konieczność ochrony środowiska naturalnego od najmłodszych lat.

 Poznali także przyczyny zmiany koloru liści jesienią, kolorystykę liści , rodzaje drzew oraz ich budowę.

 

c.d.n………………..

Kolejne Działania

Nasz zespół „Zielone Ekoludki” przystąpił do kolejnych działań. Dowiedzieliśmy się dlaczego powstały Parki Narodowe i jaką odgrywają  rolę   na rzecz ochrony środowiska. Poznaliśmy budowę lasu, jego rolę w życiu człowieka, oraz zwierzęta i rośliny które możemy spotkać w lesie.  Zaznajomiliśmy się z wybranymi zwierzętami, roślinami chronionymi. Dowiedzieliśmy się co to jest „pomnik przyrody”  i poznaliśmy kilka takich obiektów przyrodniczych.  Przypomnieliśmy sobie różnice między parkiem a lasem. Świetną okazją do zapoznania się z Parkami Narodowymi w Polsce  był film edukacyjny: „Polskie Parki Narodowe – po co istnieją”. Przypomnieliśmy formy ochrony przyrody oraz zasady zachowania się  w lesie i w  tych wyjątkowych miejscach jakimi są Parki Narodowe.  

W ramach tych wiadomości uczniowie zaprojektowali  pracę plastyczną: „Parki Narodowe w Polsce”. Wykonali  rysunki drzew, plakat: „Kolorowe drzewo”, oraz inne prace wykonane plastycznymi technikami mieszanymi. Prace wykonane w systemie stacjonarnym.

Renata Czorny

„Zielone Ekoludki”  tym razem skupiły się  na zdrowej żywności.  Uczniowie dowiedzieli się : „Co to jest zdrowa żywność” oraz poznali   rolę  produktów naturalnych dla zdrowia. Produkty naturalne to produkty ekologiczne, które znajdziemy w sklepach ze zdrową żywnością.  Prawidłowe odżywianie to klucz do zdrowego życia. Zatem „zdrowe produkty” to: owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste oraz produkty mleczne, które wchodzą w skład piramidy żywienia. Nie zapominamy również o ruchu i aktywności fizycznej. Uczniowie wykonali pracę zbiorową pod tytułem „Zdrowie na talerzu – czyli wiem co jem” , planując przykładowy  jadłospis  dnia. Zapoznali się z szablonami : produktów mlecznych, zbożowych, tłuszczów, warzyw i owoców, produktów białkowych i dopasowali je do odpowiednich napisów. Dokonali podziału wyciętych modeli  na grupy: zdrowa żywność i niezdrowa żywność -  oznaczając te grupy odpowiednimi szablonami emotikonów.  Zaplanowali „zdrowe śniadanie”. Poznali również produkty szkodliwe dla zdrowia.  Na koniec uczniowie wzięli udział w  zabawie  „moje warzywa i owoce”. Przyporządkowali napisy warzyw i owoców do odpowiedniego szablonu warzywa i owocu. Każdy losował inny szablon i szukał odpowiedniego napisu z pomocą nauczyciela.  Podsumowaniem naszych zajęć było utrwalenie wiedzy w postaci  tematycznych filmów edukacyjnych:

 „Na Widelcu. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

 „Przygody Oli i Stasia . Zbilansowana dieta dziecka

 „Piosenka o niezdrowym jedzeniu

 

Renata Czorny