Sensoplastyka czyli kreatywne brudzenie - zajęcia pobudzające dziecięce zmysły
Sensoplastyka to zajęcia plastyczne z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju kolorów, faktur, konsystencji a nawet smaków. Sensoplastyka oddziałuje na wszystkie zmysły jednocześnie i pomaga dzieciom rozwijać nieskrępowaną aktywność na wszelkich płaszczyznach. Wszystkie materiały używane w prowadzeniu zajęć są bezpieczne, zazwyczaj także jadalne. Używa się między innymi mąki, makaronów, ryżu, mleka, barwników spożywczych, plastrów owoców, ugotowanej owsianki, kleiku, kaszy, cukru, soli itp. Dodatkowe atrakcje to eksperymenty z mieszaniem barwników, tworzenie prac plastycznych z użyciem pachnących farb z naturalnych składników, malowanie palcami, zabawa w poszukiwanie skarbów w pojemnikach z owsianką itp.Tto plastyka z wykorzystaniem wszystkich zmysłów - czyli plastyka sensoryczna. W używanych „materiałach”: są to tylko i wyłącznie łatwo dostępne artykuły i barwniki spożywcze.
Sensoplastyka® pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka …
Zajęcia Sensoplastyczne® są najprostszą odmianą kontaktu dziecka niepełnosprawnego ze światem, pierwszą informacją, tworzeniem świadomych znaków w porozumiewaniu się z ludźmi. Celem zajęć jest zatem szukanie porozumienia z dzieckiem niepełnosprawnym wszystkimi możliwymi kanałami komunikacji (zmysły).
Zajęcia mają na celu rozwój osobowości dzieci, usprawnienie ruchowe, usprawnienie manualne (a w tym doskonalenie precyzji dłoni, ćwiczenie mięśnie dłoni), rozwijanie świadomości własnego ciała, uspołecznianie, rozwój samodzielności i zwiększenie wiary we własne możliwości, rozwój mowy, rozwój świadomości przestrzeni i działania w niej oraz nauka dzielenia tej przestrzeni z innymi ludźmi. Na zajęciach dzieci nadpobudliwe uczą się wyciszać emocje, natomiast apatyczne rozbudzają się, mając motywację do działania – twórczego tworzenia.
Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw.
Dzięki wprowadzeniu działań Sensoplastycznych® w pracy z dziećmi wpływamy na rozwój ich kreatywności oraz twórczego myślenia, a także poszerzamy zakres ich słownictwa.