VI edycja Ogólnopolskiego Programu Uczymy Dzieci Programować
Program firmy EduSense to inicjatywa skierowana do szeroko rozumianej edukacji. Celem programu jest m.in. pokazanie, że nauka programowania nie musi być ani trudna, ani nieciekawa, ani przeprowadzana wyłącznie w pracowni komputerowej. Podstaw programowania można uczyć odpowiedzialnie, wplatając go do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści, ani posiadanego w placówce wyposażenia.
Można programować na edukacji matematycznej, językowej czy artystycznej, można programować wyłącznie offlinowo lub łącząc aktywności unplugged z pracą z wykorzystaniem robotów edukacyjnych i sprzętu komputerowego.
Nauka programowania będzie dla dzieci wartościową lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
Program będzie możliwy do zrealizowania również w przypadku edukacji zdalnej lub łączącej edukację w trybie stacjonarnym z trybem zdalnym (w tym przypadku przygotujemy scenariusze uwzględniające więcej aktywności możliwych do przeprowadzenia online na platformach dedykowanych edukacji zdalnej).
Autor programu: Anna Świć
Organizator programu: EduSense spółka z.o.o, Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej
Koordynatorzy programu: Anna Świć, Rafał Mitkowski
Adresat programu:
Nauczyciele, edukatorzy i ich podopieczni w przedszkolach, szkołach a także innych placówkach o charakterze edukacyjnym
Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Cele:
Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna)
Korzyści w odniesieniu do:
Uczniów/Dzieci:
Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności;
Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii.
Nauczycieli:
Wykorzystywanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych (co jest zgodne z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021);
Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych (co jest zgodne z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021);
Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty online a także udostępniane materiały metodyczne;
Oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.
Rodziców:
Wsparcie rodziców w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat
Placówek edukacyjnych:
Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno - metodyczne;
Podniesienie prestiżu placówki
Proponowany rozkład materiału:
Ścieżka podstawowa:
Tematy cotygodniowych zadań:
Zadania będą udostępnione raz w tygodniu, w formie scenariuszy aktywności z podziałem na scenariusze offline - bez użycia sprzętu komputerowego, scenariusze z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, scenariusze z wykorzystaniem platform internetowych, aplikacji np.: Ozoblockly.pl, Scratch3.0, Scratch Jr,
Wrzesień:
Jak dobrze was widzieć - powrót do przedszkola/szkoły;
Droga do przedszkola/szkoły - bezpieczeństwo;
Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień;
Jesień kolorami zakodowana;
Październik
Dary jesieni;
Warzywnie...owocowo...zdrowo;
Jesienne dbanie o zdrowie;
Jesienne nastroje;
Listopad
Za oknami szaro, za oknami zimno;
Kolorowe parasole;
Nie tylko na poczcie - różne sposoby komunikacji;
Zwierzęta szykują się do zimy;
Grudzień
Przybądź Święty Mikołaju;
Czekamy na zimę;
Coraz bliżej święta;
Żegnamy Stary Rok, witamy Nowy Rok;
Styczeń
Zakodowane sporty zimowe;
Zimowe zabawy;
Moja babcia, mój dziadzio;
Bezpieczne ferie
Ścieżki alternatywne:
W poszukiwaniu wartości - kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych (ścieżka zgodna z kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa na rok 2020/2021)
Ścieżka „W poszukiwaniu wartości - kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych” może być realizowana w dowolnym momencie (realizacja nie musi rozpocząć się we wrześniu). Realizacja każdego z bloków tematycznych zajmie około jeden tydzień.
Uczciwość;
Szacunek, tolerancja;
Współpraca;
Empatia;
Odpowiedzialność;
Mądrość;
Pomoc
Kształtujemy Kompetencje Kluczowe (powtórzenie ścieżki z zeszłego roku, dostępny jest wzór innowacji przygotowany pod ścieżkę „Kształtujemy Kompetencje Kluczowe”)
Ścieżka „Kształtujemy Kompetencje Kluczowe” może być realizowana w dowolnym momencie (realizacja nie musi rozpocząć się we wrześniu). Realizacja każdego z bloków tematycznych (jednej kompetencji kluczowej) zajmie około 2 tygodnie. Uczestnicy tej ścieżki otrzymają wzór dokumentu „Monitorowanie realizacji treści z zakresu kształtowania kompetencji kluczowych.
Rozumiem i tworzę informacje;
Wielojęzyczność, to więcej niż posługiwanie się językiem obcym;
Liczę, badam, konstruuję, tworzę;
Bezpieczny krok w cyfrowy świat;
Lubię i potrafię się uczyć;
Ja, ty, my - mój świat, świat mojego otoczenia;
Mały, wielki przedsiębiorca;
W poszukiwaniu sztuki
„Cała Polska programuje - dwa tygodnie z programowaniem” wyzwanie - konkurs (28.09 - 09.10)
W tej edycji przewidzieliśmy jedno duże wyzwanie - konkurs (niewykluczone są mniejsze konkursy ogłaszane na bieżąco w trakcie trwania programu). Podczas trwania wyzwania realizują państwo udostępnione przez nas zadania. Relacje z realizacji zadań będą wklejane jako komentarze, pod przygotowanym na tę okoliczność postem. Żeby wziąć udział w konkursie należy zrealizować minimum 5 z 10 przygotowanych przez nas zadań (szczegółowy regulamin podany będzie w połowie września).
Zaprogramuj zdrowie;
Muzyczny kod;
Marzę, myślę, konstruuję;
Rysuję, maluję...koduję;
Kubeczki od A do Z;
Zakodowane gry planszowe;
Gesty, symbole, bloczki - programy na różne sposoby utworzone;
Bezpieczni w sieci;
Pętle czyli szukamy powtórzeń w codziennych czynnościach;
Debugowanie czyli błędy są ok
Opis VI edycja UDP wersja pdf
WIĘCEJ INFORMACJI NA STRONIE: https://uczymydzieciprogramowac.pl/pl
Patronat
honorowy
PROGRAMEM ZOSTANĄ OBJĘCI UCZNIOWIE NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIE W STOPNIU LEKKIM.
NATOMIAST POZOSTALI (CHĘTNI) UCZNIOWIE ZOSTANĄ OBJĘCI INNOWACJĄ PEDAGOGICZNĄ KODOWANIE NA DYWANIE.